Sunday, November 16, 2008

HUKUM LELAKI MEMAKAI RANTAI LEHER

Tidak ada dalil yang sarih dari alQur:an yg mengharamkan rantai leher untuk lelaki. Sumber kedua, iaitu alHadis dan sumber-sumber hukum yg lain spt ijtihad fuqaha' serta 'Uruf boleh digunakan untuk memutuskan sesuatu hukum.

Dalam madzhab Syafi'iy(Fiqh alManhaji) menegaskan haram hukumnya berdasarkan hadis Bukhari (no 5546) yang bermaksud:
Dari Ibn Abbas RA, bahawa RasuluLlah saw melaknat lelaki yang menyerupai wanita dan wanita yang menyerupai lelaki."

Fiqh as Syafi'iy berpendapat haram hukumnya lelaki menyerupai wanita dalam berpakaian dan perhiasan seperti mengenakan anting-anting, loket, kalung, rantai leher dan gelang tangan. Juga diharamkan peniruan dalam bentuk percakapan dan lengganglengguk kecuali itu adalah asal kejadiannya (pondan).

Namun, bertaklid (percaya bulat-bulat) kepada mazhab adalah dilarang oleh Imam mazhab sendiri. Mengikut suatu mazhab adalah tidak wajib dan tidak pula disuruh di dalam Al-Quran dan hadith. Oleh itu masih terbuka ruang tajdid untuk perkara ini.

INI MENEPATI SEPERTIMANA YANG DIKATAKAN OLEH IMAM SYAFIE SENDIRI:


Imam Asy-Syafi’i, beliau berkata: (mazhab syafie)
“Setiap masalah yang jika di dalamnya terdapat hadits shahih dari Rasulullah Shalallahu alaihi wa sallam menurut para pakar hadits, namun bertentangan dengan apa yang aku katakan, maka aku rujuk di dalam hidupku dan setelah aku mati.” (Al-Hilyah 9/107, Al-Harawi, 47/1)

Imam Syafie pernah berkata: “Setiap apa yang aku ucapkan lalu didapati hadis yang sahih yang diriwayatkan daripada Rasulullah menyanggahi pendapatku, maka hadis itu yang lebih utama, jangan kamu mengikutiku.” (Al-Zahabi, Siyar A’lam al-Nubala. 10/34, Beirut: Muassasah al-Risalah).

Juga al-Imam al-Syafii: “Setiap hadis daripada Nabi s.a.w. adalah pendapatku, sekalipun kamu tidak mendengarnya daripadaku.” (Al-Zahabi, Siyar A’lam al-Nubala. 10/35). Katanya lagi: “Manusia telah sepakat bahawa sesiapa yang telah ternyata kepadanya sesuatu sunah daripada RasululLah s.a.w. maka tidak boleh dia meninggalkannya kerana pendapat seseorang dari kalangan manusia.” (Ibn Qayyim al-Jauziyyah, ‘Ilam al-Muwaqqi‘iin, 2/263).



Rantai leher untuk lelaki tidaklah seharusnya dikatakan haram mutlak kerana lelaki yang memakai rantai sememangnya memakai rantai yang direka khas bentuknya untuk lelaki. Ini samalah seperti lelaki memakai jam tangan dan wanita juga memakai jam tangan. Namun jam lelaki dan wanita adalah berbeza satu sama lain dari segi bentuk dan fesyennya. Memang diketahui bahawa lelakilah yang mencipta dan memakai jam tangan dahulu. Adakah adil dikatakan wanita itu meniru lelaki kerana turut mamakai jam tangan? Pastinya tidak kerana bentuk jam tangan wanita sudah disesuaikan dengan fitrah mereka.

Sama lah juga dengan seluar. Ada seluar direka khas untuk lelaki dan ada untuk wanita. Jika lelaki yang memulakan tradisi memakai seluar slack, adakah wajar dikatakan haram untuk wanita memakai seluar slack? Pastinya tidak kerana seluar slack wanita direka khas untuk wanita dan kita dapat membezakannya.

Jika kita lihat seperti gelang tangan, sememangnya gelang tangan juga direka berbeza bentuknya mengikut jantina. Kita tidak boleh mengatakan lelaki yang memakai gelang meniru wanita kerana gelang lelaki dibentuk khas untuk lelaki. Jika gelang tangan mat rempit diberi kepada wanita, sudah pastilah wanita itu haram memakainya kerana ia menyerupai lelaki. Samalah seperti isu jam tangan dan seluar slack tadi.

Jika difikir dari segi kelayakan mamakai rantai leher, pastinya lelaki lebih layak kerana belahan dada wanita adalah aurat!

Jadi janganlah kita menghukum sesuatu berdasar kepada emosi tetapi berdasar fakta. Jika di dalam kepala kita bersarang prinsip Islam itu ketat, sudah pastilah otak kita akan dipengaruhi emosi ketika mentafsir dalil sehingga banyak perkara ditokok tambah. Siapa yang menentukan sesuatu itu tidak baik? Pastinya Al quran dan hadith. Bukannya emosi dari biji mata dan otak ustaz-ustaz dan ustazah-ustazah.

32 comments:

lipascongo said...

salam....
artikel saudara ini sememangnya kena pada tempat nya....kerana saya juga berfikiran dengan saudara....

PakManJutawan said...

salam! saya setuju sangat sebab saya yag jual gelang dan rantai (kalung) untuk lelaki. terima kasih jawapan tuan sungguh mantop!!!

Anonymous said...

sila buka kitab bahrul mazi jilid 11 bab pakaian

Anonymous said...

Penerangan untuk lelaki yang memakai GELANG

Bahawa Rasulullah s.a.w telah melihat pergelangan tangan seorang lelaki yang memakai gelang yang diperbuat daripada tembaga, maka baginda bertanya kepada lelaki tersebut:”Apakah bendanya ini”? Lelaki itu berkata:”Ia adalah gelang perubatan”. Rasulullah bersabda: “ Sesungguhnya benda itu tadak memberi apa-apa (faedah walaupun untuk tujuan perubatan), buangkan benda itu daripada diri anda, jika sekirannya anda mati dan benda itu ada pada diri anda, maka anda tidak akan berjaya (selamat) untuk selama-lamanya (Sahih riwayat Imam Ahmad).



Berdasarkan hadis di atas, terdapat perbezaan pendapat ulama’ sama ada yang mengharuskan ataupun mengharamkan pemakaian gelang tangan ini. Mereka yang mengharamkan penggunaan gelang tangan adalah bersandarkan hadis zahir di atas secara jelas melarang lelaki memakai gelang tangan, walaupun untuk tujuan perubatan.



Pun begitu, terdapat ulamak yang mengharuskan menggunakan gelang tangan bagi lelaki dengan tujuan perubatan sahaja, tetapi dengan beberapa syarat yang ketat iaitu gelang tersebut telah dibuat kajian saintifik bahawa boleh merawat penyakit, gelang tersebut bukan dibuat daripada emas dan perak, pemakaian gelang tersebut bukan untuk tujuan menunjuk-nunjuk. al-Ustaz Muhammad Sa'di (Penyelidik laman Islam-online) ketika ditanya tentang hukum memakai gelang dari tembaga yang diperbuat bagi tujuan perubatan apakah dibenarkan atau ia termasuk di dalam syirik yang kecil, beliau menjawab: "Jika terbukti kemanfaatan gelang tersebut sebagai perubatan, maka perbuatan itu tidak mengapa, adapun jika tidak ada padanya sebarang manfaat, maka jangan dipakaikan kerana ketika itu ia termasuk dalam kumpulan memakai tangkal dan azimat."



Larangan memakai gelang yang dinamakan al-wahinah di dalam hadis di atas bukan merujuk kepada gelang semata-mata dan bukan juga merujuk kepada larangan berubat dengan gelang, sebaliknya ia merujuk kepada merubat dengan tangkal atau gelang yang hanya semata-mata tangkal. Oleh itu,PEMAKAIAN GELANG TANGAN BAGI TUJUAN TANGKAL ADALAH JELAS, HARAM . Tidak kira jenisnya, sama ada ada logam, tali bewarna hatta gelang getah sekalipun. Majlis fatwa kebangsaan telah memutuskan lilitan hitam di lengan bagi umat Islam adalah haram kerana ia merupakan suatu adat atau kepercayaan agama lain. (Muzakarah Jawatankuasa Fatwa kali Ke-19, 6 Oktober 1987 )

Hasil dari pemerhatian penulis, pemakaian gelang di kalangan pelajar PMM atau masyarakat awam, gelang yang dipakai bukanlah jenis magnetik yang dibuat untuk tujuan perubatan tetapi jenis logam biasa yang boleh dibeli di mana-mana sahaja dengan harga yang murah. Jadi gelang ini bukanlah jenis yang diharuskan menurut Islam. Pemakain mereka hanya bertujuan untuk menunjukkan penampilan yang dianggap “gagah” atau “macho”. Oleh itu jika hanya untuk menunjuk-nunjuk atau berhias (bagi lelaki) maka ia adalah amat ditegah dalam Islam.



Berkaitan dengan pemakaian rantai leher pula, bila ditanya “ kenapa pakai rantai leher?” ramai menjawab: “rantai ini bukan dari jenis emas atau perak”. Persoalan di sini bukanlah jenis buatannya sama ada rantai emas, perak, besi ataupun tembaga. Menurut Islam rantai leher merupakan salah satu alat perhiasan bagi wanita sahaja. Haram meniru atau menyerupai wanita sama ada dari segi alat perhiasan ataupun pakaian. Amat beratlah kesalahannya jika tujuan pemakaian rantai leher itu bertujuan untuk meniru agama, anutan, ajaran agama lain, maka hukumnya haram, bersandarkan sebuah hadis:


“Barangsiapa yang menyerupai suatu kaum itu, maka dia akan tergolong di dalam kaum berkenaan.” (Riwayat Abu Daud).

Anonymous said...

Jika dilihat disini tidak kiralah siapa yang nenakai dahulu barangan perhiasan ianya adalah salah jika al-quran dan hadis mengatakannya salah. Kita tidak seharusnya membuat keputusan mengikut hati kerana kita mengikuti apa yang salah. Oleh itu sebelum membuat kesimpulan sila mendapatkan penerangan dari orang yang mengetahui dalam bidang agama.



Apa yang perlu di sini ialah ilmu pengetahuan. Dengan erti kata segala perbuatan dan amalan yang kita lakukan hendaklah berdasarkan ilmu yang sohih, bukan ikut-ikutan sahaja. Punca utama berlakunya terikut-ikut dengan budaya songsang seperti bertindik, rambut punk, bertatu, memakai rantai adalah kerana kejahilan dan kedangkalan untuk tidak mendalami ilmu agama. Ironinya keseronokan mengikut budaya asing atau songsang ini akan merosakkan diri malah yang lebih parah lagi, boleh merosakkan akidah kita. Akhirnya, panduan ilmu yang benar akan mendorong segala perlakuan kita bertepatan dengan ajaran Islam seterusnya mendapat kerahmatan dari Allah taala. Wallahu a’lam.

Anonymous said...

Nak pkai..
Pkai la....
Xpkai lg bgus....
Kubo lain2...
Dosa tangung sndiri....
Yg pnting x kaco org ln...
Pe2 pun lu pkir la sndiri...

Anonymous said...

p/s: kalau mcm tu pe,ikiran kamu,, nanti klau ada org rogol adik sendiri,,, bolehlah perogol tu berkata..."ikut akulah nk rogol sesapa...kubur lain2,,dosa aku,,ko peduli apa?". mcm tu ke?

Anonymous said...

Aku x taw nk ckp pe..kalau da timbul rasa was-was / ragu-ragu dlm pemakainnya seharusnya dan seeloknya elakkan jelah..

Anonymous said...

Saya pun pendapat sama ngan saudara blogger.tapi kalau ada bukti yang jelas mengharamkan pemakaian gelang untuk lelaki,saya terima.sebab bukti semua macam samar-samar.
Maaf cakap,tapi saya rasa lebih berkeyakinan apabila memakai bracelet yang dicipta khas untuk lelaki.dan saya x rasa org keliru dgan gender saya bila saya memakai seperti ini.
tapi kalau ada tegahan yang jelas,saya akan buang semua ni.apa yang saya mahu cuma bukti yang jelas.

harap dapat membantu kami yang masih mencari.

maza said...

Pendapat saya ialah pemakaian rantai untuk perhiasan seperti pengantin lelaki adalah untuk mencantikan diri kerana bersandarkan hadis berikut: -

" Sabda nabi Muhammad,
“Sesungguhnya Allah itu cantik dan suka akan kecantikan” (HR Bukhari dan Muslim).

Sementelah, tidak ada nas yang terang dan jelas tentang pengharaman pemakaian rantai, makanya boleh dikatakan bahawa asal pemakaian rantai adalah harus dan bergantung kepada niat si pemakai itu seperti untuk tangkal, berubat selesema, berhias kerana Allah, menyerupai wanita atau apa sahaja.

Perihal ini juga ada kaitannya dengan urf (adat) sesetengah tempat yang cara berhias seseorang lelaki dengan sedemikian rupa (memakian rantai) dan gelang untuk menunjukkan atau menyerlahkan kelelakian atau kegagahan mereka.

Sepekara lagi, tak usahlah mudah sangat nak bergaduh pasal perkara furuk sebegini. Soal ini pun ada khilaf dalam ulama dan mazhab.

Sepatutnya perkara ini diperjelaskan untuk menjadi elok seperti niat memakainya utk apa, fungsinya harus bagaimana.

Sesuatu apa pun jika perbuatan itu sia-sia, tidak memberikan manfaat sudah tentu dilarang.

beda said...

kulit lu tahan ke kene seksa nnti..pe2 bgun lu pikir sendiri ada otak lu pakai..

Anonymous said...

sesuai dengan pendapat hadis....pemakaian gelang dan rantai bagi lelaki muslim adalah haram kerana:
1. tiada pernah anda mendengar atau terbaca hadis dari para perawi hadis, nabi s.a.w ada barang perhiasan seperti gelang atau rantai kecuali cincin.
2. sebagai seorang lelaki muslim anda terikat dengan iktikad dalam islam yakni pematuhan atau etika dalam pemakaian islam.
3. ciri-ciri pemaikaian gelang dan rantai ini bukanlah dari kalangan orang islam yang boleh dijadikan contoh kepada orang lelaki muslim.
4. dengan merujuk hadis daripada ibnu abbas r.a beliau mendengar rasullullah s.a.w bersabda "Allah melaknat lelaki yang meniru-niru gaya perempuan dan perempuan yang meniru-niru gaya lelaki"

Unknown said...

Assalamualaikum... Salam Ukhuwah Fillah.. Sebenarnya Islam itu indah dan mudah..
kalau rasa saudara kita ni silap betulkan tak payah nak marah kubo lain bagai..
Pada saya dia dah buat apa yang di lakukan sahabat sahabat Rasulullah S.A.W

"Sampaikan Daripada ku walau satu ayat"

Pendengar yang baik..orang yang di sayang Allah S.W.T
InshaAllah.. Mudah jea.. Jika kita tak faham rujuk pada Al Quran.. di dalam nya terkandung pelbagai penyelesaian..

Tahniah Atas Artikel. Teruskan Dakwahmu.. Ya Ahkhi..

Syukran..

Unknown said...

Alhamdulillah walaupun artikel dh lama still bg ilmu kpd org lain... sy bakal bkahwin dan sy tringin nk tgk pgantin lelaki pakai dokoh,nmpk lbih segak tampan... tapi ada ragu2 sikit disitu... alhamdulillah jmp research niy, terima kasih...

Anonymous said...

jika sebagai perhiasan ,sudah tentulah bentuknya mewah dan cantik ..

tapi jika tujuan perubatan atau khasiat tertentu ,sudah tentulah ianya tidak menawan dan cantik

Dahlan Berhan said...

Salam..
RasullulLah s.a.w bersabda "AlLah melaknat lelaki yang meniru-niru gaya perempuan dan perempuan yang meniru-niru gaya lelaki"
Baginda s.a.w juga bersabda "innamal a'maalu binniyaat" aw ka maa qaal.
Kedua2 di atas merupakan hadith sahih kan.
Pendapat saya, selain gelang yg jelas disebut sebagai perhiasan wanita dalam riwayat hadith sahih dan tiada nas sahih yg jelas merujuk ia sebagai merangkumi rantai leher kecuali perbezaan pendapat ulama mengenainya, kita raikanlah perbezaan pendapat & pandangan mahupun fatwa terkini mengenainya, dalam batasan aqidah. Islam ITU mudah, dan saya ingin mengesyorkan agar kita sama2 menjahui apa2 amalan, tingkah laku dan perbuatan yang bersandarkan rasa was was (tidak yakin) akan natijahnya kepada aqidah kita. WalLahu a'lam. Wassalam

Anonymous said...

maaf..anda belajar di mana ya?
sebelum saya atau org lain mengambil ilmu dari anda..nak tahu juga bidang kepakaran...huhu...

Anonymous said...

Tapi kalau benda tu sememangnya adat penduduk setempat,cth lelaki memang pakai gelang/rantai dll camna,mcm yang kita lihat pengantin lelaki/sultan-sultan pakai rantai,macam mana pula hukumnya?

Unknown said...

Assalamualaikum..Thanks for info admin & semua.
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
Dulu saya pakai rantai leher sebab nak nanpak macam askar Amerika.😎 Sekarang tak pakai dah,sebab Rasulullah s.a.w tak ajar Umatnya memakai rantai leher pada kaum lelaki kecuali cincin, rantai memang dicipta pada mulanya untuk kaum wanita *tapi bukan digunapakai wanita islam* sebab kerana belahan dada wanita adalah aurat!
(Haaa..selesai masalah jagan bayak pikir dah .haha)😀😁

Kalau tujuan perubatan seperti menhidari Dari penyakit?

Setahu saya pakai la apa² kalau nak sakit sakit jugak,habis kalau percaya jugak pakai tu boleh hidari penyakit takkan ada sakit??? tak mati la awak kan smpai bila² 😂 dosa plus+ sensara . Igat Allah. Yang memberi penyakit dan menyebuhkan penyakit itu semua dengan ketentuan Allah. ☺

Macam diperjelaskan admin -->Jika difikir dari segi kelayakan mamakai rantai leher, pastinya lelaki lebih layak kerana belahan dada wanita adalah aurat!

Komen saya:setuju 100% ,WalLahu a'lam.. alau salah betulkan.. :)

Unknown said...

👍

Unknown said...

Sy pun setuju

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Hero said...

Haram pakai. Fullstop. Ikut sunnah lagi elok kalau tak pakai

Anonymous said...

Jangan sesekali kamu menjual barang seperti itu supaya kaum lelaki kemungkinan di laknat atas menggunakan barang yang kamu jual. Rantai dan gelang hanyalah untuk kaum perempuan. Hiasan untuk kaum perempuan. Kenapa lelaki patut hias rantai & gelang seperti wanita. Bukankah itu khas untuk kaun wanita. Dan jangan sesekali membuat hukum sendiri. Pergi belajar dulu sebelum berkata². Jamgan tunjukkan kebodohan itu. Wasalam

Unknown said...

Hadis mengatakan haram haram lelaki menyerupai perempuan.

Dulu waktu saya kat luar negara, saya suka pakai kain pelikat saja dirumah. Senang. Sekali tu kawan saya orang bukan Malaysia datang melawat, dia ingat kain tu macam skirt,untuk perempuan pakai.

So adakah kain pelikat tu haram dipakai lelaki?

Unknown said...

Klau pakai rantai mcm army tu bolehkah?! Hanya sekadar bertanya

Anonymous said...

Salam, mungkin anda telah tesalah fhm tntg bab ini...

Sebenarnya pemakaian perhiasan bagi lelaki sememangnya haram. Pernah suatu ketika Rasulullah SAW terlihat seorang lelaki yg pakai gelang utk tujuan perubatan dan meyuruhnya supaya menanggalkan gelang itu.

Dah terang di sini Rasulullah sendiri yg suruh lelaki tu tanggalkn gelang tu... Kalau perhiasan tu dibenarkan mestilah nabi biarkan je lelaki tu pakai. Kan?

Walaupun ada rekaan rantai, gelang, etc. untuk perempuan dan lelaki, tp lumrah pemakaian perhiasan adalah utk perempuan. And rekaan tu diwujudkan supaya walaupun lelaki yg pakai , tp x nmpak mcm perempuan.(sbb dh memang asalnye perhiasan tu utk perempuan)

Tentang rantai lebih sesuai untuk lelaki sebab belahan dada perempuan tu aurat pula....

-Lumrah lelaki, mereka buat kerja2 berat & lbih kasar drpd perempuan. So, pemakaian barang kemas/ perhiasan akan membataskan kerja mereka. Mesti x selesa kan kalau tengah angkat bende berat sambil pakai gelang or sambil rantai yg kita pkai tu bergerak2 ? Tak punbarang yg diorg pkai tu pecah or rosak sambil buat kerja. Sayang je... mmg x bleh nafikan yg ade org lelaki yg keje office or dia punye pekerjaan yg x pyah buat berat2. Tapi tak lelaki boleh lari drpd buat kerja2 berat sbb lelaki lg kuat drpd perempuan & lumrahnye mcm tu..��

-Tak pernah Allah SWT rasulullah SAW larang wanita pakai perhiasan. Tapi, lelaki pernah dilarang. Maknanya, perhiasan adalah lebih sesuai utk wanita. Tentang belahan dada wanita, rantai tu kan sepatutnya dipakai dlm tudung... Bukan ke dlm Quran Allah WAJIBKAN perempuan bertudung tutup dada & jaga semua aurat mereka? Perbuatan permpuan pakai rantai luar tudung juga haram sbb Allah sebut dalam Quran perempuan hanya boleh berhias dpn suami & mahram dia je... (Dekat sini baru kita boleh kata sebab nmpak belah dada)

Jelas ya... harap saudara fhm & dpt teruskan dakwah saudara. Tetapi pastikan jika ingin berdakwah, sumber yang diperolehi tepat & bukan ikut logik sendiri. Sudara mesti rujuk pd mereka yg ada ilmu lebih dan & arif tentang Islam dan bukan mengkaji sendiri.Allah melarang menyebarkan tentang hukum hakam yang kita tak betul2 pasti dan faham kenapa begitu hukumnya. Semoga saudara dan keluarga diberkati Allah. Aamiin...

mohon jgn tersinggung ye... saya hanya tegur & membetulkan..

wassalam....

hamba Allah said...

senang je mmg dua2 pendapat berlainan ada betul nya dari sudut masing2. cuma seeloknya apa yg tak dinyatakan dalam Al Quran atau sunnah2 tu elok dihindarkan dari buat sbb di sana nanti takde turn back dah kalau silap dan di dunia lah masa untuk ber hati hati membuat keputusan. elok lagi hindar dan tak ambil risiko yg tinggi supaya tenang disana.

hamba Allah said...

senang je mmg dua2 pendapat berlainan ada betul nya dari sudut masing2. cuma seeloknya apa yg tak dinyatakan dalam Al Quran atau sunnah2 tu elok dihindarkan dari buat sbb di sana nanti takde turn back dah kalau silap dan di dunia lah masa untuk ber hati hati membuat keputusan. elok lagi hindar dan tak ambil risiko yg tinggi supaya tenang disana.

Jem said...

Askar mmg kena pakai rantai disc. Haram jgk ke?

Anonymous said...

Sy mempunyai sakit sendi yang agak series, apa bila memakai gelang tembaga sakit tu kurang sedikit. Mudah nak solat jika tidak kaki akan terketar2 dan ngilu. Maaflah klu ini dapat membantu, sy terpaksa pakai sebagai ikhtiar.

Anonymous said...

Buktikan gelang dengan rantai haram bagi lelaki... jangan setakat sembang je tapi satu bukti pun takde.. aku tak nak dengar hadis hadis yang menyampai yampaikan ni ... ntah ye ntah tidak sahihnya tu.. aku nak kau bagi direct terus dari al quran... setahu aku pakaian wanita/lelaki yang memakai pakaian yang menyerupai wanita ni dua je dalam quran, emas dengan sutera...gelang atau rantai aku tak jumpa lagi dalam quran... kau cari dulu baru aku percaya haram ke tak bagi lelaki...contoh, kenapa cincin perak lelaki boleh pakai dan kenapa cincin emas lelaki tak boleh pakai? Sebabnya ade emas, emas tuh pakaian wanita... bukan cincin...islam tuh mudah... jangan menyusahkan... selagi tiada dalil dalam alquran, jangan kau pandai pandai kata haram, buat dosa besar je kau...lagi satu, kau jangan membodohkan orang ... dari situ dah boleh nampak kau ni bukan islam atau pun orang islam yang tak berapa bagus perangainya...